Hogyan keresnek az internetezők?

office-625892_1920 A legoptimálisabb keresőszavak kiválasztásához mindenképpen tisztában kell lennünk azzal, hogy a felhasználók milyen módszerekkel próbálják megtalálni, amit keresnek.   Egy részletes tanulmány teszteredmények és több millió keresés adatait tartalmazó rendszerfájlok hosszas vizsgálata alapján pontos képet alkot a felhasználókra leginkább jellemző keresési módszerekről. A tanulmány szerint az emberek három különböző módon használják az internetes keresőket.   Gyakran célirányosan a keresett cég vagy személy nevét, az oldal domain címét vagy végződését írják keresőmezőbe és a találati listának csak az első elemét tekintik meg. Vajon miért ír be valaki egy céldomaint a keresőbe, amikor azt a címsorba írva rögtön a kívánt oldalra navigálná a böngésző? A válasz egyszerű és emberi: a Google rengeteg felhasználónál az alapértelmezett kezdőoldal is egyben és sokkal kényelmesebb a képernyő közepén levő, már-már kínálkozó üres mezőbe beírni a keresett oldal címét. Természetesen ez egyfajta bizalmat is jelez, hiszen a Google találati listájában csaknem biztos, hogy az első lesz a keresett oldal, ha emberünk domain nevet vagy töredéket, cégek, márkák, egyesületek nevét, szlogenjét írja a keresőbe, tehát célirányosan keres egy konkrét weboldalt, amit elsőre meg is talál - felesleges tehát tovább böngésznie.   Sok esetben azonban nem biztos ennyire abban, hol találja meg pontosan azt, amit keres, mert esetleg több találat is releváns lehet, de azt, hogy végül melyiket választja, a későbbiek során, a találatok tartalmának összevetése után dönti el. Ilyenkor legtöbbször filmek, zenék, dalok, dalszövegek, receptek témakörében keres, a keresés maga gyakran tartalmazza a "zene", "letöltés", "kép", "hang", "letöltés" szavakat, vagy akár konkrét kiterjesztést.   monitor-862116_1920 A legnehezebben behatárolható tulajdonságokkal rendelkező keresési kategóriába a konkrét információ megszerzése érdekében indított keresések tartoznak. Ilyenkor gyakran kérdő szavakat, formailag informatív (playlist - lejátszási lista) vagy természetes nyelvi kifejezéseket használ a felhasználó, vagy kettőnél több szót ír a keresőmezőbe. Nem  ritkán egy korábbi keresés folyományaként, egy ahhoz tartozó találat kapcsán folytatja tovább az aktuális keresést. Ez a keresési forma kevésbé karakteres, nehezebben felismerhető, mint az előző kettő.   A célirányos keresés esetében, ahogy említettük, a keresett oldal vagy tartalom az első helyen megtalálható, így a felhasználó legtöbbször nem tölt időt a többi találat ellenőrzésével. Az tranzakciós és információkeresés esetében azonban, a lista további elemeinek is jelentőséget tulajdonít, hiszen nagy eséllyel ezek is rejthetik a keresett tartalmat. Azonban a rossz hír az, hogy ha egy oldalt nem listáz a Google az első találatok között, de legalább az első oldalon, a 21. találattól kezdve vajmi kevés esély van rá, hogy emberünk rákattint, sőt, ha a második "o" alatt sem találja, inkább új keresést indít hasonló kulcsszavakkal.

Vissza